Söndag e.m.

Hur försvann förra veckan då? Jo det blev några hus i vanlig ordning. Närmare bestämt 16 stycken. Sedan slutade veckan med ett glädjande besked om ett större jobb lite längre fram på hösten. Då blir det paus från fastigheterna och produkterna. En annan händelse i slutet av veckan var inte lika bra. Jag brukar göra de flesta fastighetsjobben med en Nikon SB900 blixt. Denna fantastiskt avancerade och kraftfulla blixt är Nikons flaggskepp på området. Tyvärr är den inte lika bra som sin föregångare SB800 (tycker jag). Det är nu andra gången jag har lämnat in den till Nikon p.g.a. diverse underligheter som jag tror mest kommer sig av att blixten är lite för stor och tung för sin "fot". Om man använder den hela dagarna och ofta tippar kameran för höjdledsbilder verkar inte detta blixtfäste riktigt klara påfrestningarna. SB800 är något mindre och lite stadigare. Som tur är har jag ett par sådana som jag brukar ha som slavblixtar. Tror nu att jag ska sälja SB900:n när den kommer tillbaka från rep. och försöka få tag i ännu en SB800 på begagnat marknaden. Det känns säkrare så. Då vet jag att allt kommer att funka en lång dags fotografering. För det är det som är grejen med proffsprylar. Inte alltid bättre bildkvalitet men alltid bättre hållbarhet och stryktålighet. Plus bättre service från leverantörerna om man köper sådant som de kallar för proffsprylar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.