Nya priser och den eviga frågan.

Nya priser först. Allt för att förenkla för dig som är eller tänker bli kund. Alla varianter och paketpriser är nu borttagna. Endast timpris med 10 bilder inkluderat i varje timme finns kvar. Se http://www.skenbild.se/ under fliken PRISER.

Sedan den eviga frågan som återuppstår då och då. När jag levererar bilder gör jag det alltid i två varianter. En för tryckning och en för web. Det är ingen skillnad i upplösning (dpi/ppi) mellan de två varianterna. Bara i storlek. Och då kommer den igen, frågan: Varför levererar jag bilder för webben, som ju ska vara så små som möjligt, i 300 ppi? Svaret är att detta mått inte är relevant i sammanhanget eftersom ppi/dpi inte påverkar filstorleken. Det enda som påverkar filstorleken är hur många pixlar bilden är uppbyggd av samt hur många färger varje pixel kan visa.

Exempel: en bild har ett färgdjup på 24bitar (vilket nästan alla digitala fotografiska bilder har). 24bitar betyder 8bitar rött, 8bitar grönt och 8bitar blått (=RGB). 8bitar = 1byte. 1Kb = 1024byte. 1Mb = 1024Kb. Sedan är det bara att räkna ihop hur många pixlar bilden består av så får du filstorleken i okomprimerat skick. Svårare än så är det inte.

Så alltså, jag levererar webbförberedda bilder i den upplösning de har när de kommer ur kameran. Det jag bryr mig om är att färgprofilen sRGB levereras med bilden. Är inbäddad i bilden alltså. För då blir färgerna ung. så bra de kan bli på webben. En del webbläsare har till och med stöd för färgprofiler och visar därför färgen ännu bättre än t.ex. Internet Explorer som inte har det.

Kommentarer

  1. Några mail kom det om detta. Tänker du också skriva så läs först det här från min gamla numer begravda hemsida: http://www.skenbild.com/old/html/html1/html2/artiklar/72_300.htm
    Det handlar om samma ämne fast lite grundligare.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.