Megapixelfunderingar.

Jag behöver ett nytt kamerahus. Det får inte vara för stort och tungt och det ska funka att fotografera i höga ISO med tillräckligt bra resultat för högkvalitetstryck i magasin. Jag är väldigt märkesotrogen, skaffar de redskap som passar mina behov oavsett märke. Nu har det blivit så att det oftast varit Nikon som passat mina behov på senare år, så jag har en del Nikonprylar. Alltså blev första kollen på en D700. Direkta konkurrenter till denna två år gamla modell heter Canon 5DMkII och Sony Alpha A-850. Canon kameran med 21 megapixel och Sonyn med 24,5. Nikon D700 har "bara" 12 megapixel men kostar trots detta ganska mycket mer än de andra två. (Fast vänder man på det och istället mäter pixeldensiteten så kan ju det vara förklaringen, 12 mp på en 24x36 sensor ger att varje pixel är ganska stor och kan registrera mycket ljus utan förstärkning av signalen = hög kvalitet).

Nu är det så att 11-12 megapixlar passar väldigt bra för de jobb jag gör. 80-90% av uppdragen kräver precis så stora filer. Det blir ganska lite efterarbete och fyller inte hårddiskarna så snabbt plus att det går snabbare när man kommer hem med 500 bilder och ska sortera och leverera mot en deadline, så D700 hade försprång från början. En gång hade jag dessutom en Canon 1Ds, första modellen med 11 mp, och den visade sig genast vara rätt för mig. Inte riktigt själva kameran (för stor och uppseendeväckande) men filstorleken. Ung. samma bildkvalitet som gick att scanna ur Velvia 100.

Tillbaka till valfrågan ;-) Jag laddade hem testfiler i ISO 1600 och 6400 (inga streckplattor utan de riktiga stilleben man kan ladda hem från Imaging Resource). Öppnade i tur och ordning filerna i Photoshop och skalade om de mindre så att de fick samma storlek som den största filen (Sonyn) och därmed blev identiska i det avseendet. I andra avseenden blev de dock inte det. ISO 1600 tycker jag var jämnt skägg mellan Canon och Nikon med något övertag för Canon kameran. I ISO 6400 ser Nikonfilen bäst ut, väldigt lite färgbrus, trots interpoleringen. Sony var enl. min åsikt inte med i matchen alls. Artefakter och brus...

Lite förvånande måste jag säga. Så varför ska jag då ha dessa jättefiler på hårddisken, när jag kan interpolera upp "native-filerna" vid behov (som nästan aldrig inträffar)? Det får bli en Nikon igen, trots att jag vet att det snart kommer en ny modell med flera pixlar =D

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.