Fastighetsfotograferingsdag.

















Idag var det fastigheter hela dagen. Fyra jobb i norra förorterna. I en av lägen-heterna hängde en Primus Mortimer Pettersson. Naivisten från Frösö sjukhus (d.v.s. han kanske inte föddes där men det mesta av produktionen är från den tid då han bodde där). Det var en oljemålning och den var riktigt bra. Annars har jag mest sett akvareller av minst sagt skiftande kvalitet. I en katalog jag har finns en oljemålning avbildad. Ett snölandskap som funkar väldigt bra för den som tillbringat en stor del av sin barndom i just snölandskap. Man kan känna lukten. Kanske skulle personalen på Frösö sjukhus ha hållit honom med oljefärger istället. De två oljor jag nu har sett är av en helt annan klass än det mesta av akvarellmåleriet.
I rollen som fastighetsfotograf får man ibland komma in i ganska "rika" miljöer med en hel del konst på väggarna. I höstas fotograferade jag i ett hus där vi bestämde bildvinklar innan fotograferingen, så att en målning av Bruno Liljefors inte skulle komma med på bild. Detta förstås p.g.a. inbrottsrisken när huset kommer ut på hemnet m.fl. bostadssiter. Det roliga med den historien är att Liljeforsen var usel. Såg ut som om han målat den på rutin. Massproduktion av ekonomiska skäl som jag misstänker att det ibland var för honom. Sedan fanns det en väldigt bra målning av en kanske mindre känd konstnär. Den fick jag ha med på bild...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.