Förmiddagsstudier och funderingar.

Förmiddagen ägnad åt administration och omvärldsbevakning. Bildbyråvärlden förändras snabbt. De s.k. microstocksiterna (väldigt låga priser och vänder sig inte bara till traditionella bildbyråkunder utan också till privatpersoner) har raskt tagit över en stor del av bildbyråmarknaden. En sak som är bra med detta faktum (tycker jag) är att en viss typ av bilder som gärna använts i alla lägen av företag i Sverige, har tappat och tappar i försäljning. De är helt enkelt påväg att bli omoderna då marknaden översvämmas av dem och de blivit praktiskt taget gratis.

Den kategori av bilder jag syftar på är förstås unga-perfekta-människor-i-kontorsmiljö-bilderna och andra klichéer. Som den här under t.ex. Det verkar som om företag och reklambyråer som vill framstå som moderna inte längre vill ha sådana bilder utan har börjat söka efter ett personligare uttryck och ett tydligare bildspråk.
Man kan se denna trend om man söker reda på de bilder som såldes mest på de stora bildbyråerna under förra året.

Som fotograf kan jag ju bara välkomna detta. Hoppas att det handlar om ett nyvaknat intresse för bilder och att företagen mer går över till att jobba med fotografer som kan hjälpa dem tydliggöra företagets särprägel i stället för att bara ängsligt försöka smälta in i den ganska slätstrukna och likriktade bildkultur vi sett på denna bildmarknad i (för) många år nu.

Kommentarer

  1. Sant. Väntar med spänning på en förändring gör vi, jag och mina elever som funderar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.